Fra “Fail-bunken”

På forårets første tegnekursus opstod begrebet ‘fail-bunken’. Det er den samling af eksperimenter og skitser, som ikke finder nåde for tegneelevernes egne kritiske blikke. Bunken vokser hele tiden, for jeg har sagt, at de ikke må smide noget ud. Man kan aldrig vide i hvilke nye eksperimenter, det kasserede kan indgå i fremtiden.

For mig dokumenterer de ufuldendte og opgivne værker en proces, og de udstråler både charme, humor og ikke mindst potentiale. De er bi-produktet af den kreative proces.

IMG_2880

I december, allerede inden åbningen af værkstedet, afholdt jeg det første arrangement i Papero. Juleworkshop til et fødselsdagsarrangement. Udover et tilsyneladende uendeligt spor af glitter, kom denne lille engel til syne under oprydningen. Hun fik ikke lov til at komme med de andre hjem, men jeg påskønner hende.

Pop-up workshops har der været flere af i dette første halvår. Der har været skiftende temaer og mange forskellige aldersgrupper, bl.a. påsketema og workshop med børn. Denne noget ekspressionistiske ko, var en fuldstændig afstikker fra workshoppens tema, IMG_2881men den måtte ud, selv om den ikke lignede nogle af de andres værker og der var fuld opmærksomhed på det fuldendte resultat.

Skitserne der ligger efter en workshop, eller de tegninger der ikke må komme med i mapperne hos billedskoleholdene, bliver illustrationer til mine instruktioner. Vi har pustet tusch og malet med afmaskningstape, tegnet kaktus og lavet sæbeboblebilleder og modelleret fabeldyr og meget andet.

 

Både børn og voksne har moret sig og oplevet at eksperimenteren med materialer sætter fantasien i gang og løsner op for ens eget udtryk.

Nogle gange er der tale om små gaver eller fællesarbejder, der ikke kan deles, og derfor må finde et hjem her i værkstedet. Ind i mellem en lille besked; f.eks. en der brændende ønskede sig en is.

Flere har spurgt til voksenhold, og jeg har nu sat et hold op som indledningsvist løber over ti gange. Hvis det bliver en succes bliver det mere fast.

Som et ekstra tilbud og som en hyggelig og uforpligtende måde at få voksne mennesker til at tegne igen, har jeg taget hul på et månedligt arrangement: Drink n’doodle,

God sommer og på gensyn efter ferien. Første arrangement fredag d. 28.juli.